Przedstawiam listę ikon stylu – przedmioty oraz marki, które kształtowały przez lata nasz gust. Ikony mody to nie tylko ludzie, to także rzeczy odzwierciedlające zmiany w społeczeństwie. By ikony się ukształtowały, potrzeba czasu. To właśnie one, choć mija czas, niezmiennie pozostają współczesne i jednocześnie kultowe. Sprawdź 5 ikon, które zmieniły oblicze mody.
Ikony mody – Jeansy Levi’s

Jak powiedział kiedyś filozof Jean Baudillard: „Świat się zmienia, a jeansy nie”. Levi Strauss i Jacob Davis w roku 1873 otrzymali patent na metodę wzmacniania spodni roboczych miedzianymi nitami, tzw. waist overalls. To dało początek kultowym dziś Levisom. Levi Strauss w 1853 roku otworzył hurtownię pasmanteryjną (Levi Strauss & Co), gdzie można było nabyć bieliznę, guziki czy chusteczki. Najważniejszym towarem była jednak brezentowa tkanina, której używało się do wyrobu żagli lub jako nakrycie wozów. Ponad 10 lat później ok. 300 tysięcy ludzi ruszyło na zachód, dzięki czemu utworzył się ogromny rynek zbytu dla Straussa.Wówczas najlepiej sprzedającym się towarem w sklepie Leviego były niezwykle wygodne i praktyczne luźne spodnie. Były one udoskonaleniem odzieży roboczej. Dżinsy zyskały światową sławę w latach 50. XX wieku.To dzięki rzeszy młodych Amerykanów. Uwielbiali je m.in. Marlon Brando, James Dean czy Elvis Presley – z którymi utożsamiali się młodzi ludzie. W latach 80. jeansy były rozchwytywanym towarem. Zaczęły pojawiać się na wybiegach największych domów mody. Cenili je najważniejsi styliści. Obecnie istnieje ogrom wariacji na temat jeansów, jednak Levisy zawsze pozostaną kultowe.
Ikony mody – Louis Vuitton

Vuitton stworzył walizki z myślą o przyszłości. Zainspirowały go do tego ograniczenia ówczesnych kufrów podróżnych. Jego celem było dostosowywanie produktów do indywidualnych potrzeb klienta. Wśród nich byli m.in. Ismail Pasza – wicekról Egiptu, książę Mikołaj – car Rosji, król Hiszpanii Alfons XII Burbon. W 1872 roku firma wdrożyła do produkcji płócienny kufer w czerwono-beżowe pasy, kilka lat później garderobiany kufer w komplecie z wieszakami oraz szufladami. Kultowy wzór szachownicy narodził się w 1888 roku. Monogram Canvas, który możemy zobaczyć na zdjęciu obok, został zaprojektowany w 1896 roku. Luksusowe wyroby skórzane Louisa Vuittona są uwielbiane przez gwiazdy światowego formatu – Sharon Stone, Lauren Bacall, które zawsze podróżują z walizkami LV.
Ikony mody – trencz Burberry

Trencz Burberry jest kwintesencją brytyjskiego stylu. Klasyczny trencz, który uwielbia m.in. Kate Moss, jest uniwersalny i ponadczasowy. To idealne okrycie wierzchnie zarówno dla dżentelmenów, gwiazd muzyki pop, detektywów czy zwykłe-niezwykłe kobiety. Ma w sobie element tajemniczości. Osobą, która wynalazła trencz, był Anglik – Thomas Burberry. Cierpiał on na reumatyzm, a brytyjski klimat zupełnie mu nie pomagał. W 1870 roku płaszcz rozsławił jego firmę. Dziesięć lat później wynalazł materiał, który nazwał gabardyną – był odporny na deszcz, a jednocześnie lekki i przepuszczający powietrze. Płaszcze Burberry były noszone przez oficerów w czasie II wojny światowej. Wiele z nich powróciło w nienaruszonym stanie. Tak oto Tielocken – prototyp płaszcza – stał się wzorem dla dzisiejszego, kultowego i wyjątkowego trencza Burberry.
Ikony Mody – Chanel mariniere

Historia Chanel zasługuje na osobny wpis. Trudno streścić tę wspaniałą opowieść, dlatego w tym wpisie skupimy się wyłącznie na mariniere, czyli francuskiej koszulce marynarskiej (koszulce bretońskiej). Coco Chanel nie tylko zapoczątkowała modę na opalanie się. 1913 roku otworzyła swój pierwszy butik poza granicami Paryża. Było to w Deauville w Normandii. Zaczęła oferować nowoczesną część garderoby dla wyzwolonych kobiet – bywalczyń nadmorskiego kurortu. Tak oto w 1917 roku mariniere – pasiasta koszulka – stała się jednym z najpopularniejszych produktów Chanel. Reprezentowała ona styl marynarski, który nieustająco powraca do mody.
Ikony mody – kapelusz Borsalino

Borsalino to kapelusz, którym zachwyciły się gwiazdy ekranu. Z fabryki o tejże właśnie nazwie wyszły meloniki, trilby, fedory, panamy, cylindry. Nakrywały one głowy m.in. Clinta Eastwooda, Marlene Dietrich, Charlie Chaplina. Za ich wynalezienie odpowiedzialny jest Giuseppe Borsalino, który urodził się w 1834 roku we włoskiej prowincji Alessandria. Gdy miał 12 lat, zatrudnił się w firmie kapeluszniczej. W 1850 roku udał się do Paryża i zatrudnił się w firmie produkującej kapelusze ze skóry bobra. 6 lat później zdobył certyfikat, wrócił do Włoch i otworzył własną pracownię. Po śmierci Giuseppe, firmę przejął jego syn. W 1929 roku eksportowano ponad 1,5 miliona kapeluszy. Borsalino pozostają kultowe.